– Vi har inte riktigt hunnit förbereda oss, men…

Som student så har jag verkligen fått genomlida en del riktigt genomusla företagsaktiviteter på universitetet. Ofta är det ganska påkostat med lunch till ett par hundra studenter, kanske en give away, en monter, personal på plats. Men jag slutar aldrig förvånas över hur uselt det ofta – inte alltid – är.

Ett företag sponsrar en sektionsaktivitet och skickar dit två medarbetare för att representera företaget. De öppnar med att de inte hunnit förbereda något att säga. Där stängde vi av.

En föreläsares dator plingar oavbrutet genom 45 minuters föreläsning. Där tänkte vi på företagets mailkultur.

En föreläsare med 5 minuter kvar av föreläsningen lämnar äntligen corporate bullshit-powerpointen för att prata om teknik. Hon drar över 5 minuter. Där tänkte vi mest på hur snabbt vi behövde springa för att komma i tid till nästa lektion.

Personalen i ett företags monter på arbetsmarknadsdagarna markerar sitt ointresse för studenter i lägre årskurser. Där sattes vår bild av företaget också i högre årskurser. Dessutom, vi pratar alltså med varandra mellan årskurserna.

Jobbar du på ett företag som ska marknadsföra er mot studenter? Ta hjälp. Förbered er. Ha studentmedarbetare som kan coacha er. Be mig om hjälp eller feedback.

Seriöst. Använd era resurser bättre.